Voorkom datalekken in jouw franchiseorganisatie!

Gepubliceerd op: 08-07-2019

British Airways hangt een boete van € 205 miljoen euro boven het hoofd, vanwege een datalek van klantgegevens.

Wat kan je als franchiseondernemer doen om een datalek en daarmee een forse boete te voorkomen? Hieronder geef ik enkele tips die gebaseerd zijn op de meest voorkomende datalekmeldingen die de AP het afgelopen jaar heeft ontvangen.

  1. Stel de BCC in als standaardoptie in uw e-mailprogramma.Hiermee verklein je de kans op een datalek doordat je per ongeluk de e-mailadressen van een groepsmail zichtbaar maakt voor iedereen.
  2.  Maak iedereen binnen je organisatie bewust. Onder meer van het risico op hacking, phishing en malware.
  3. Beveiliging mobiele apparaten.Er zijn diverse maatregelen die je kunt treffen om de schade bij een datalek door verlies van bijvoorbeeld een mobiele telefoon te beperken. Bijvoorbeeld door de harde schijf te versleutelen of gebruik te maken van meerfactor authenticatie.
  4. Houd een interne opschoonactie. Verwijder bijvoorbeeld e-mails of bestanden die niet meer nodig zijn. Hier zitten namelijk vaak persoonsgegevens in. Of schoon adresboeken op. Hiermee voorkom je dat een datalek onnodig veel persoonsgegevens raakt. Of dat malware zich veel verder verspreidt.
  5. Houd je software actueel. Installeer regelmatig updates en bekijk of het automatisch installeren van updates voor jouw organisatie een goede oplossing is. 

Ook in franchiseverband, groot of klein, is het noodzakelijk om maatregelen te treffen tegen datalekken. Is jouw franchiseorganisatie al AVG-proof? Voor hulp of vragen neem vrijblijvend contact met mij op.

Adeny van Engel

info@vanengellegal.nl

Bron:AP