Van conflict naar kans

Gepubliceerd op: 15-06-2022

Heeft u een zakelijk conflict? Zo kan mediation uw conflict ombuigen naar een kans.

Heeft u een zakelijk conflict? Het is dan mogelijk om u in te graven in een juridische procedure. Een juridische procedure is echter tijdrovend, kostbaar en u bent voor de uitkomst ervan afhankelijk van het oordeel van de rechter. In veel gevallen biedt mediation een goede oplossing voor het conflict. In deze blog zal ik aangeven hoe mediation uw conflict kan ombuigen naar een kans om voor u een optimaal resultaat te bereiken.

Ik zie regelmatig in mijn franchisepraktijk dat een franchisegever en franchisenemer een conflict hebben met elkaar. Bijvoorbeeld indien een franchisenemer tussentijds wil stoppen met zijn franchiseonderneming. Het is dan verleidelijk voor een franchisenemer om allerlei verwijten aan het adres van de franchisenemer te formuleren, in een poging het franchisecontract tussentijds te kunnen verbreken. Vervolgens verweert de franchisegever zich tegen die verwijten, waardoor er strijd ontstaat en de relatie tussen partijen wordt beschadigd.

Mediation kan partijen helpen om strijd te voorkomen of op te lossen. Mediation biedt een veilige omgeving voor partijen om verder te kijken dan de standpunten van partijen. Om bij het hierboven genoemde voorbeeld te blijven, zal de mediator bijvoorbeeld aan de franchisenemer de vraag stellen waarom hij wil stoppen met zijn franchiseonderneming. Aan de franchisegever zal in het genoemde voorbeeld de vraag worden gesteld wat het voor de franchisegever betekent dat de franchisenemer wil stoppen.

Door het stellen van dergelijke vragen ontstaat er ruimte. Er is geen strijd meer waaraan alleen een einde kan worden gemaakt door toe te geven aan de ander. Door te kijken naar de onderliggende belangen kan een voor beide partijen optimaal resultaat worden behaald. Bijvoorbeeld dat de franchisenemer zonder het betalen van schadevergoeding kan stoppen met de franchiseonderneming indien hij zijn franchiseonderneming voortzet totdat er een andere franchisenemer is gevonden voor het rayon. Dat zou in het aangehaalde voorbeeld een win-win situatie kunnen zijn.

Kortom, indien u zakelijk conflict heeft, dan raad ik u aan om u zich niet vast te bijten in een strijd, maar om te bekijken of u het conflict kan ombuigen naar een kans.

Heeft u een zakelijk conflict en bent u benieuwd of mediation uw conflict kan ombuigen naar een kans op een voor u optimaal resultaat?

Vul het contactformulier op mijn website in en ik neem snel contact met u op.

Adeny van Engel

Van Engel Legal