Een van de regels tijdens de coronacrisis is dat ondernemers met een contactberoep of in de horeca, een gezondheidscheck doen bij hun klanten. Deze regel wordt over het algemeen goed nageleefd door de ondernemers en hun personeel.
Maar wat mag je doen met die informatie van de klant op grond van de AVG?
Je mag de klanten wel naar hun gezondheid vragen maar je mag de antwoorden niet registreren c.q. verwerken. Dit mag ook niet bij online reserveringen door de klant. Door registratie van de antwoorden wordt de AVG van toepassing en op grond van de AVG mag je geen medische gegevens verwerken. Kortom, het is verboden tenzij in de wet uitdrukkelijk een uitzondering staat. Voor horeca ondernemers en de meeste contactberoepen, zoals kappers, schoonheidsspecialisten, visagisten etc. is die wettelijke uitzondering er niet.
Wanneer mag het registreren van medische gegevens dan wel?
Kortom, wel vragen maar niet registreren.
Voor franchiseorganisaties in de horeca of contactberoepen is het wellicht zinvol om deze richtlijn in het Franchisehandboek op te nemen, zodat deze richtlijn formulebreed wordt toegepast.
Vragen over franchisen in coronatijd? Neem vrijblijvend contact op met Van Engel Legal